Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chcete si koupit motorku?

Nová doba, nová doba, host vyhazuje vrchního! Dalo by se napsat. No, že nastala nová doba, o tom asi dost dobře nelze pochybovat. Více či méně jsem se chtěla vyhnout politicky motivovaným blogům, ale to, o čem budu psát zvedlo ze židle i mě. A prostě mi to nedalo. Nejsem politicky naprosto negramotná, to ne, aktuální vývoj i události sleduji, vytvářím si na ně svůj názor, volit chodím, politicky aktivní v tom směru, že bych byla členem politické strany či uskupení ale nejsem. Nicméně to, co se děje posledních pár měsíců mě moc klidnou už nenechává.

Máme prvního přímo voleného prezidenta. Tedy prezidenta voleného přímou volbou, přímo občany. Tak jako je tomu ve Francii nebo na Slovensku či s jistými modifikacemi v USA, i když volba prezidenta v USA, byť je přímá, má jistá specifika, takže tady to srovnání asi není úplně nejlepší.  Tak to prostě je. Přímá volba prezidenta prošla legislativním procesem a stala se součástí platného a účinného právního řádu. Co je podle mého názoru poněkud kontroverznější, je skutečnost, jakým způsobem se tento přímo zvolený prezident chová. Logicky svůj mandát považuje za silnější než by byl mandát prezidenta zvoleného členy Poslanecké sněmovny a Senátu. Ostatně prezident Zeman tuto skutečnost několikrát i zmínil. Na druhou stranu mi ovšem připadá poněkud podivná jiná věc. V učebnicích státovědy a ústavního práva se dočítám, od politiků, právníků, politologů a dalších expertů slyším, že naše země je parlamentní demokracií, s čímž já souhlasím. Principem by tedy mělo být, že stěžněm v rámci horizontální dělby moci by měla být moc zákonodárná, tedy v našich podmínkách Poslanecká sněmovna a Senát, dohromady Parlament (pozn. – horizontální dělbou moci mějme na mysli dělbu moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní). Proč se ale nemohu ubránit pocitu, že prezident republiky se chová, jako by Česká republika byla semiprezidentskou (tedy poloprezidentskou) republikou? Jako je třeba Francie? Prezident se oháněl extenzivním výkladem ústavy na téma, zda může odvolat premiéra či nikoliv, oháněl se i dalšími ustanoveními ústavy. I skutečně uznávaní odborníci v oblasti práva přiznávali, že takto extenzivního (tedy rozšiřujícího) výkladu ústavy by se docela báli a že je to poměrně komplikovaná záležitost. Pak se ptám, přečetl si pan prezident ústavu pořádně? Nebo vysvětlil mu někdo, že nejsme semiprezidentská republika, ale parlamentní republika? Anebo si ustanovení ústavy vyložil tak, že by mu jejich extenzivní výklad dovolil chovat se jako prezident semiprezidentské republiky?

A co bude dál? Bude prezident dál usilovat o posilování svých pravomocí? A Parlament se dál bude bránit? Je normální, aby prezident „lobboval“ za to, aby byla vyslovena důvěra vládě složené z lidí, které si do svého kabinetu povolal člověk, který byl jmenován prezidentem jako premiér a který byl přímo z prezidentova teamu poradců? Pokud se nemýlím, tak pan Rusnok byl v teamu poradců prezidenta Zemana přes ekonomiku.

A prezidentův požadavek na 101 notářsky ověřených podpisů? Zaregistrovali jste něco podobného někde v našem okolí? Ve státu, který je státoprávně uspořádán stejně či velmi podobně jako Česká republika? Prezident Zeman se vyslovil v tom smyslu, že zdvořile požádal, aby byly podpisy ověřeny notářsky. Že je to vlastně stejné, jako kdyby si člověk šel koupit motocykl. Jaký notář by měl dostat toto „ryto“, aby to následně nikdo nezpochybnil? Nebo se na to vyhlásí nějaký konkurs? A kdo by ten účet za ověření těch podpisů zaplatil? Státní rozpočet? A dostavilo by se těch 101 poslanců k tomu notáři najednou nebo postupně dle svého časového plánu anebo by se navíc platily cestovní výlohy dotyčnému notáři, protože by byl požádán, aby dorazil na schůzi Poslanecké sněmovny a tam ověření provedl? Není to lidově řečeno tak trošku „na hlavu“? Prezident zdvořile požádal, aby podpisy byly úředně ověřené, vždyť je to podobné, jako byste si kupovali motocykl. Drobným detailem je tu fakt, že při koupi motocyklu notáře nepotřebujete. I auto si můžete koupit bez notáře. Čeho se tedy prezident bojí? Že by poslanci falšovali podpisy? Nerozumím tomu.

I proto se mi velmi líbí nápad paní Němcové, která navrhla a hodlá prosadit to, aby těch 101 požadovaných podpisů bylo učiněno přímo před prezidentem Zemanem při schůzi Poslanecké sněmovny, na které má být vyslovena důvěra Rusnokově vládě a na kterou se prezident údajně chystá, že ji osobně navštíví. A fandím tomu a stejně jako ona doufám, že panu prezidentovi, pokud tento návrh projde, bude alespoň trošku trapně. Při vší úctě k tomu, že je to první přímo zvolený prezident s mandátem přímo od občanů naší republiky.

Autor: Vladana Petržilková | středa 31.7.2013 8:28 | karma článku: 21,68 | přečteno: 1260x
  • Další články autora

Vladana Petržilková

Ta naše ústava česká!

Včera jsem napsala blog, ve kterém jsem se tak trochu zmínila i o svém názoru na výklad pravomocí prezidenta ze strany naší současné hlavy státu. Nechci se v tomto blogu zabývat tím, jaká je či není naše nově zvolená hlava státu, na to si každý udělá názor sám, spíš bych se ráda věnovala problému, který se v souvislosti s konáním pana prezidenta vyskytl, a to je výklad ústavy. Naší platné a účinné Ústavy České republiky, tedy ústavního zákona č. 1/1993 Sb.

1.8.2013 v 9:12 | Karma: 11,44 | Přečteno: 681x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Vikingové

Hle zde já zřím svého otce. Hle zde já zřím svou matku, své bratry, své sestry. Hle zde já zřím zástupy svého lidu k samému počátku. Volají mě, vyzývají mě, abych přijala místo mezi nimi a vstoupila do sálu Valhally, kde udatní žijí navěky. „Pocestuje s ním, tu už nikdy neuvidíš, je to starý způsob“. Kdo viděl jinak průměrný film „Vikingové“ neboli „The 13th Warrior“ s Antonio Banderasem v hlavní roli, pak si možná na tuto scénu vzpomíná. Někdo možná četl knížku s výmluvným názvem „Pojídači mrtvých“. Měla jsem možnost strávit nějaký čas ve středním Norsku. A musím se přiznat, že když jsem projížděla místní krajinou, nechala jsem pracovat fantazii a při pohledu na přírodu a krajinu v této oblasti se mi vybavily některé scény z výše uvedeného filmu. Pak jsem si vzpomněla, když jsem jako dítě cestovala s rodiči do Řecka, že jsem milovala chvíle, kdy mi moje máma vyprávěla o antické mytologii. Uvědomila jsem si, že o té skandinávské nevím vůbec nic. Jak jste na tom Vy?

30.7.2013 v 8:46 | Karma: 15,52 | Přečteno: 1424x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Ach ti Windsorové!

Tak můžeme v klidu spát. S nadsázkou napsáno. Jestli se něco zatím nestane, tak je to fakt, že by Windsoři vymřeli po meči. Oblíbení členové královské rodiny, vévodkyně Kate a její manžel, po svém otci Charlesovi další v následnictví na trůn, William, přivedli na svět dítě. Syna. Prince. Co by za to dal ve své době Jindřich VIII. Tudor. Proč že sem pletu Tudora? Že je to jiná doba? Že to nejde srovnávat? Myslím, že v něčem tak trošku ano. Ne na 100%, ale zastávám názor, že ano. A co? Co že to vlastně chci srovnávat a proč do narození dalšího windsorského následníka trůnu mužského pohlaví motám Jindřicha VIII. Tudora? Soukromí. Respektive jeho absence. Tak jestli máte chvilku času, tak si přečtěte následující blog.

29.7.2013 v 8:35 | Karma: 11,66 | Přečteno: 860x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Seriál – průvodce pacienta českým zdravotnictvím

V minulosti jsem napsala několik blogů, které se přímo či nepřímo dotýkaly zdravotnictví – ať již konkrétních nemocí, vyšetření, postupů nebo konkrétních příběhů. Blogy měly relativní úspěch. Přemýšlela jsem, zda se k tomu vrátit nebo ne a rozhodla jsem se, že ano. Respektive, že to zkusím. Nejde tu o karmu článků, ale o zcela něco jiného. Nejsem věřící, takže nemohu říci „Pán Bůh mi nenadělil“, tak se omezím na konstatování, že „sudičky mi do vínku moc pevné zdraví nedaly“, a tak jsem bohužel docela častým návštěvníkem ordinací na různých odděleních a různých pracovištích. Tak jsem dost zkušeností posbírala...........A setkávám se se spoustou věcí, se kterou by se dalo bojovat pouhou jednoduchou věcí – lepší informovaností pacientů a lepší komunikací mezi pacienty a personálem zařízení.

27.6.2013 v 8:23 | Karma: 10,08 | Přečteno: 541x | Diskuse| Společnost

Vladana Petržilková

Prostitutka jako daňový poplatník

V nejmenovaném internetovém médiu jsem si dnes přečetla zajímavý článek o tom, že naši milí pražští zastupitelé se rozhodli, že si „posvítí“ na prostitutky a dokonce pokročili tak daleko, že již připravili návrh zákona, který by tuto činnost reguloval. Jak píše toto internetové médium, samotné sexuální pracovnice jsou z toho poněkud rozpačité. Když jsem si článek přečetla, vyvstalo mi několik poněkud zajímavých, někdy až docela pitoreskních otázek. Pochopitelně jsem návrh zákona nečetla, nenašla jsem ho :-), takže prosím níže uvedený blog považujte za jakýsi lehce spekulační volný tok myšlenek .....

26.6.2013 v 8:30 | Karma: 10,16 | Přečteno: 600x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Trumpova potenciální viceprezidentka zastřelila fenu. Byla nevychovaná, napsala

27. dubna 2024  21:46

Guvernérka Jižní Dakoty Kristi Noemová, kterou by si exprezident a předpokládaný republikánský...

Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj

27. dubna 2024  20:14,  aktualizováno  20:33

Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...

Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse

27. dubna 2024

Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...

  • Počet článků 44
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4620x

Seznam rubrik