Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motýlek

Zdravá mladá žena otěhotněla. Po bezproblémovém těhotenství, normálním přirozeném porodu se narodila holčička. Na první pohled krásná, každé miminko je pro svou mámu to nejkrásnější. Jenomže druhý pohled už tak krásný nebyl. Narodil se „motýlek“.

Maličká holčička byla převezena na oddělení novorozenecké JIP fakultní nemocnice a pár dní po porodu byla rodičům sdělena asi ta nejhorší zpráva, kterou v životě mohli očekávat. Vaše dítě je nemocné. Jeho nemoc se jmenuje „epidermolysis bullosis congenita“. Že nevíte, o co se jedná? Myslím, že víte. Této nemoci se laicky na veřejnosti říká „nemoc motýlích křídel“. Těchto „motýlků“ je v současné době cca 200 v České republice.

Jedná se o závažné genetické onemocnění, jehož vznik dosud není zcela přesně zmapován. Projevy choroby jsou pro dítě nesmírně bolestivé fyzicky i psychicky a rodiče trpí zejména psychicky. Jedná se o onemocnění, při kterém je kůže postižených pacientů tak křehká, jako by to skutečně byla motýlí křídla. Kůže praská, vytvářejí se na ní puchýřky, praskliny, otlačeniny, krvácející šrámy. Kůže se odlupuje a láme se, jako by to byla křídla motýla.  Kůže pacientů je tak extrémně citlivá a tenoučká, že i při sebemenším otření, třeba při kontaktu s oblečením, vznikají výše popsané bolestivé rány. Myslím, že při pouhé představě toho všeho musí být každému jasné, o jak bolestivé onemocnění se jedná. Vyléčit se nedá. Dá se pouze léčit. U těžších forem nemoci dochází ke srůstům prstů na rukou či nohou nebo k výsevu bolestivých puchýřů v dutině ústní nebo i v jícnu. Takoví pacienti jsou pak navíc ještě odkázáni pouze na tekutou stravu.  A aby toho nebylo „málo“, byla již medicinsky prokázána souvislost této závažné choroby s výskytem spinocelulárního karcinomu, chcete-li rakoviny. A tento problém, pokud vznikne, objevuje se již u pacientů s nemocí motýlích křídel kolem dvacátého roku jejich života.  Riziko, že pacient s nemocí motýlích křídel onemocní tímto typem rakoviny, je až 70x vyšší než u běžné populace.

Léčit za cenu péče trvající několik hodin každý den. Rány se musí čistit, desinfikovat, promazávat, ovazovat a to vše několikrát denně. Musí se přikládat speciální náplasti a další specifické krycí materiály.  Srůstající prstíky se musí převazovat a vázat od sebe, puchýře se musí propichovat sterilními jehlami, některé děti musí jednou za několik dní  absolvovat převaz celého tělíčka.

Pátrala jsem po tom, jak se rodinám s takto postiženými dětmi žije a dobře mi z toho nebylo. Nákupy mastí, krémů, léků, převazových materiálů, speciálních náplastí, vyšetření a podobně může rodinu vyjít na 10.000,- - 15.000,- měsíčně. Benefity, které takto postižené rodiny dostávají od státu, jsou doslova směšné. Maminka jednoho takto postiženého dítěte dokonce uvedla, že podle pojišťoven je tato choroba natolik raritní a „neznámá“, že jen část potřebného ošetřovacího materiálu je zahrnuta do sazebníků pojišťoven a navíc není ani v seznamech pro nárok na sociální příspěvky, dávky a mimořádné výhody. Záleží tak pouze na individuálním posouzení situace a na tom, kolik energie zbylo rodičům při péči o tak nemocné dítě pro boj s byrokratickým molochem.  Jediné, co snad takto postiženým rodinám částečně usnadňuje život, je skutečnost, že vzniklo a dále vznikají privátní sbírky, kde se shromažďují finanční prostředky, které se pak rozdělují mezi postižené rodiny, aby jim alespoň maličko ulehčily jejich nelehký osud.

Jistou jiskřičkou naděje je fakt, že pojišťovny pochopily, že nemohou tuto záležitost ignorovat zcela a koncem loňského roku došlo k rozhodnutí, že se začnou proplácet pacientům tzv. velkoformátové náplasti, které se používají asi zdaleka nejčastěji. Alespoň něco. Jedna jiskřička. Ale mělo by jich být víc.

A když jsem tak v souvislosti s tímto blogem z vedlejšího pokoje poslouchala nářky, výhrůžky, ultimáta a postoje našich politiků, tak jsem si říkala, jak by se těmhle rodinám asi žilo, když by každý z nich dal měsíčně 100,- ze svého platu, ze své trafiky, ze své placené funkce na konto, které soustřeďuje finanční prostředky na pomoc pro takto postižené děti. Víte, kolika rodinám by se ulevilo a kolika „motýlkům“ by se možná občas spalo o trošku lépe? 

Autor: Vladana Petržilková | pondělí 24.6.2013 8:28 | karma článku: 16,10 | přečteno: 785x
  • Další články autora

Vladana Petržilková

Ta naše ústava česká!

Včera jsem napsala blog, ve kterém jsem se tak trochu zmínila i o svém názoru na výklad pravomocí prezidenta ze strany naší současné hlavy státu. Nechci se v tomto blogu zabývat tím, jaká je či není naše nově zvolená hlava státu, na to si každý udělá názor sám, spíš bych se ráda věnovala problému, který se v souvislosti s konáním pana prezidenta vyskytl, a to je výklad ústavy. Naší platné a účinné Ústavy České republiky, tedy ústavního zákona č. 1/1993 Sb.

1.8.2013 v 9:12 | Karma: 11,44 | Přečteno: 681x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Chcete si koupit motorku?

Nová doba, nová doba, host vyhazuje vrchního! Dalo by se napsat. No, že nastala nová doba, o tom asi dost dobře nelze pochybovat. Více či méně jsem se chtěla vyhnout politicky motivovaným blogům, ale to, o čem budu psát zvedlo ze židle i mě. A prostě mi to nedalo. Nejsem politicky naprosto negramotná, to ne, aktuální vývoj i události sleduji, vytvářím si na ně svůj názor, volit chodím, politicky aktivní v tom směru, že bych byla členem politické strany či uskupení ale nejsem. Nicméně to, co se děje posledních pár měsíců mě moc klidnou už nenechává.

31.7.2013 v 8:28 | Karma: 21,68 | Přečteno: 1260x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Vikingové

Hle zde já zřím svého otce. Hle zde já zřím svou matku, své bratry, své sestry. Hle zde já zřím zástupy svého lidu k samému počátku. Volají mě, vyzývají mě, abych přijala místo mezi nimi a vstoupila do sálu Valhally, kde udatní žijí navěky. „Pocestuje s ním, tu už nikdy neuvidíš, je to starý způsob“. Kdo viděl jinak průměrný film „Vikingové“ neboli „The 13th Warrior“ s Antonio Banderasem v hlavní roli, pak si možná na tuto scénu vzpomíná. Někdo možná četl knížku s výmluvným názvem „Pojídači mrtvých“. Měla jsem možnost strávit nějaký čas ve středním Norsku. A musím se přiznat, že když jsem projížděla místní krajinou, nechala jsem pracovat fantazii a při pohledu na přírodu a krajinu v této oblasti se mi vybavily některé scény z výše uvedeného filmu. Pak jsem si vzpomněla, když jsem jako dítě cestovala s rodiči do Řecka, že jsem milovala chvíle, kdy mi moje máma vyprávěla o antické mytologii. Uvědomila jsem si, že o té skandinávské nevím vůbec nic. Jak jste na tom Vy?

30.7.2013 v 8:46 | Karma: 15,52 | Přečteno: 1424x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Ach ti Windsorové!

Tak můžeme v klidu spát. S nadsázkou napsáno. Jestli se něco zatím nestane, tak je to fakt, že by Windsoři vymřeli po meči. Oblíbení členové královské rodiny, vévodkyně Kate a její manžel, po svém otci Charlesovi další v následnictví na trůn, William, přivedli na svět dítě. Syna. Prince. Co by za to dal ve své době Jindřich VIII. Tudor. Proč že sem pletu Tudora? Že je to jiná doba? Že to nejde srovnávat? Myslím, že v něčem tak trošku ano. Ne na 100%, ale zastávám názor, že ano. A co? Co že to vlastně chci srovnávat a proč do narození dalšího windsorského následníka trůnu mužského pohlaví motám Jindřicha VIII. Tudora? Soukromí. Respektive jeho absence. Tak jestli máte chvilku času, tak si přečtěte následující blog.

29.7.2013 v 8:35 | Karma: 11,66 | Přečteno: 860x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Seriál – průvodce pacienta českým zdravotnictvím

V minulosti jsem napsala několik blogů, které se přímo či nepřímo dotýkaly zdravotnictví – ať již konkrétních nemocí, vyšetření, postupů nebo konkrétních příběhů. Blogy měly relativní úspěch. Přemýšlela jsem, zda se k tomu vrátit nebo ne a rozhodla jsem se, že ano. Respektive, že to zkusím. Nejde tu o karmu článků, ale o zcela něco jiného. Nejsem věřící, takže nemohu říci „Pán Bůh mi nenadělil“, tak se omezím na konstatování, že „sudičky mi do vínku moc pevné zdraví nedaly“, a tak jsem bohužel docela častým návštěvníkem ordinací na různých odděleních a různých pracovištích. Tak jsem dost zkušeností posbírala...........A setkávám se se spoustou věcí, se kterou by se dalo bojovat pouhou jednoduchou věcí – lepší informovaností pacientů a lepší komunikací mezi pacienty a personálem zařízení.

27.6.2013 v 8:23 | Karma: 10,08 | Přečteno: 541x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 44
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4620x

Seznam rubrik