Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Expedice Normandie 1994

Je to už 14 roků. Respektive letos to bude 14 roků, co jsem se stala členem akce nazvané „EXPEDICE NORMANDIE 1994“. Čas letí, ale nedalo mi to, abych trošku nezavzpomínala. Předně, v té době mi bylo 14 let, takže jsem určité věci vnímala poněkud jinak, než bych je asi vnímala dnes.

Máma s tátou plánovali dovolenou. Chtěli trošku netradiční. Takovou jinačí. Každopádně se jim to podařilo. Máma sehnala přes svou známou Francouzku dům na léto k pronájmu v lázeňském městečku Dinard, oblast Bretagne, Normandie. Dali se dohromady s dalším párem, který měl dvě děti a který se k expedici přidal. Bylo domluveno. Pojede osm lidí, dvakrát dva rodiče a dvakrát dvě děti. Děti ve věku 14, 10, 8 a 7 let.

Bydlení bylo zajištěno. Finance byly zajištěny. Všechno připraveno. Zbývalo zajistit jen cestu. Jenomže to „jen“ se stalo klíčovým a nezapomenutelným prvkem expedice. Letadlo nešlo – jeden ze členů expedice měl panickou hrůzu z létání. Autobus nehrozil, další člen expedice dokázal v autobuse jedinou věc – zvracet. Známý se tedy ztratil kdesi kolem Humpolce, kde bydleli jeho rodiče a za týden se objevil s radostným výrazem ve tváři. Sehnal dopravní prostředek! Úžasnou nesmrtelnou dvanácettrojku! A ještě k tomu žlutou! Milá škodověnka dvanácettrojka byla polepena se svolením majitele autobazaru transparentem „expedition Normandie 1994“ a vyrazilo se na téměř 1600 km dlouhou trasu.

Trasa byla rozplánována včetně přestávek na občerstvení, omytí i odpočinek. Území země české zvládla na jedničku, území země německé na trojku (začínalo v ní podivně škubat, škrkat a hvízdat), ale když jsme vjeli do Francie, cítili jsme se jako Napoleon. Dvanácettrojka přestala škytat a poslušně se šinula směrem k plážím vylodění spojenců.

I samotná cesta byla zajímavá. Řidič byl jen jeden! Z pozice spolujezdce mu asistoval a navigoval můj táta (mapy nejsou jeho hobby), za ním moje matka, bratr a já a za námi manželka řidiče s dvěma synky. Mladší ze synků se rozhodl cestu zpestřit permanentním zvracením. Tedy se každou chvíli stavělo buď, aby se vyzvracel, popřípadě se stavělo, aby se uklízelo, co pozvracel.

I tak jsme nad ránem překročili německo francouzskou hranici a šinuli si to přes Remeš směrem na Paříž a dál na Rouen, Caen, Dinan a konečně do našeho nového přechodného působiště v půvabném maličkém letovisku Dinard. Remeš jsme minuli, kolem Paříže projeli a naše škodověnka šlapala jako švýcarské hodinky. Blížili jsme se k Rouenu. Škyt, prd, hrc, písk. Na jednom kruhovém objezdu v Rouenu škodověnka hodila kopyta nahoru a vypověděla své služby. Svépomocí jsme nemohoucí autíčko dostrkali stranou, aby nepřekáželo provozu a přemýšleli, co bude dál. Anglicky uměl řidič a moje matka. Já byla studentka prvního ročníku střední školy a francouzsky jsem se sporadicky učila tři roky. Malí kluci uměli akorát blbě česky a matka zvracejícího synka byla profesorkou němčiny na střední škole.

Po chvíli chaotických hádek a postrkování jsem byla znásilňována svou matkou, abych si ve svém miniaturiním česko-francouzském slovníčku našla slovíčka pro to, abych byla schopna zavolat do autoservisu a požádat o pomoc. Inu, vyhledala jsem a s řidičem naší umřelé dvanácettrojky se vypravila k nejbližší telefonní budce. Sláva budiž Zlatým stránkám ve Francii! Vyhledali jsme nejbližší autoservis v Rouenu a vytočili číslo. Ozval se mužský hlas. Pomalu se snahou hovořit srozumitelně a s důrazem na správnou výslovnost (jak mě ji učila babička) jsem pozdravila. Bon žůr esk vů puvé edér moi? (promiňte, můžete mi pomoct?). Na druhé straně drátu se ozvalo: „excusez mois mademoisselle, je ne vous comprends pas“ (promiňte slečno, nerozumím vám). Moje iluze o tom, že se po třech letech domluvím francouzsky, vzaly okamžitě za své. Složitě a kostrbatě během deseti minut se mi podařilo kombinací laické francouzštiny, středně pokročilé angličtiny a citoslovcí a hekání automechanikovi vysvětlit, že jsme Češi, co vyrazili do Francie na dovolenou a máme rozbitý auto. Když se zeptal, kde jsme, naštěstí jsem rozuměla a odpověděla mu.

Během dvaceti minut se zjevilo auto ze servisu, vzalo naší škodověnku na vlek a odtáhlo nás do servisu. Co bylo na našem autiku špatně, se mě neptejte, nikdy jsem to nevěděla a nevím to. Každopádně, účet za opravu a zprovoznění škodověnky byl na cca 1800 franků, což bylo na naše poměry a rozpočet naší cesty docela citelné zdražení. Jenomže Francouzi jsou grandi. Byli úplně rozhození z našeho červeného transparentu o expedici Normandie 1994 a ještě víc je zaujal náš veterán. Byli totálně urvaní z toho, že jsme v takovém „vraku“ byli schopni z Liberce docestovat až do Rouenu živí! Měli jsme to grátis! Odjížděli jsme zprovozněnou dvanácettrojkou z Rouenu a pokračovali na Caen, automechanik v servisním autě nás vyprovodil až na výpadovku z Rouenu na Caen a na rozloučenou nám troubil a mával, jako by nikdy neviděl jezdící dvanácettrojku a v ní osm Čechů, kteří se vypravili na vlastní miniexpedici.

Do místa určení jsme dorazili. S desetihodinovým skluzem, unavení, ale spokojení. Ubytovali jsme se a byli rádi, že to všechno tak hezky dopadlo. Náš malý zvracející spolucestující se ovšem rozhodl, že excesem v Rouenu vzrůšo nekončí. Ve zvracení tedy pokračoval a ihned po příjezdu se jal pokřtít společnou toaletu. Což o to, zle se člověku udělat může, ale co s tím, když se malej kluk vypotácí z hajzlíku s vyděšeným výrazem a utíká za maminkou, aby jí sdělil, že to blinkání tam pořád je a zůstalo tam? Inu mamka němčinářka vyrazila na kontrolu, aby o minutu později přítomným oznámila, že hajzlík je tak říkajíc v hajzlu. A že to teče všude možně, jen ne do odpadu a tedy tam, kam to téci má.

Moje matka angličtinářka se rozhodla, že věc vyřídí tak nějak po anglicku. Zvedla se, požádala mě, abych jí doprovodila na recepci, kde byla rozhodnuta recepční sdělit, že máme rozbitou toaletu. Po příchodu na recepci distinguovaně pozdravila a plynnou mluvou v jazykově Shakespearově recepční vysvětlila, že ten hajzlík je totálně v hajzlu. Recepční se usmívala a pokyvovala hlavou. Když matka skončila, recepční řekla jednu jedinou větu „excusez moi madamme, je ne parle pas anglais“ (promiňte madam, nemluvím anglicky).

Přišla moje chvíle slávy. Dokázat matce, že za něco stojím a že to tedy vyřeším já. Tasila jsem slovník , vyhledala rychle výrazy jako stoupačky, prasklá trubka, neodtéká, je úplně v prdeli a podobně a svou tříletou francouzštinou jsem to recepční začala vysvětlovat. Usmívala se stejně příjemně jako předtím a úplně stejně pokyvovala hlavou. Když jsem skončila, začala mrmlat cosi o tom, že je skvělé, že mluvím francouzsky a podobně. A potom začala cosi drmolit. Orosilo se mi čelo a došlo mi, že byla totální BLBOST myslet si,že když jakž takž umím francouzsky, budu rozumět člověku narozenému v Bretagni, který mluví bretonsky. Když recepční po pěti minutách skončila, pomalu jsem jí požádala, aby mluvila pomalu a FRANCOUZSKY, že neumím mluvit zase tak dobře a už vůbec nerozumím bretonskému dialektu. Byla nadšená, že narazila na cizince, co aspoň umí francouzsky pozdravit a začala mluvit opravdu zřetelně a pomalu. Po 20ti minutách a prezentu (třetinka Jana Bechera) byl přivolán opravář. Ještě ten večer toaletu uvedl do funkčního stavu.

Následující tři týdny jsem strávila procházkami po lázeňském městečku Dinard, po útesech, plážích, zákoutích hradeb, povalováním na pláži a lelkováním. Byly to nádherné tři týdny mého života. Na expedici Normandii vzpomínám moc ráda a těším se, až zase zažiju nějaký podobně netradiční výlet.........

Autor: Vladana Petržilková | úterý 4.3.2008 9:52 | karma článku: 32,78 | přečteno: 1996x
  • Další články autora

Vladana Petržilková

Ta naše ústava česká!

Včera jsem napsala blog, ve kterém jsem se tak trochu zmínila i o svém názoru na výklad pravomocí prezidenta ze strany naší současné hlavy státu. Nechci se v tomto blogu zabývat tím, jaká je či není naše nově zvolená hlava státu, na to si každý udělá názor sám, spíš bych se ráda věnovala problému, který se v souvislosti s konáním pana prezidenta vyskytl, a to je výklad ústavy. Naší platné a účinné Ústavy České republiky, tedy ústavního zákona č. 1/1993 Sb.

1.8.2013 v 9:12 | Karma: 11,44 | Přečteno: 681x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Chcete si koupit motorku?

Nová doba, nová doba, host vyhazuje vrchního! Dalo by se napsat. No, že nastala nová doba, o tom asi dost dobře nelze pochybovat. Více či méně jsem se chtěla vyhnout politicky motivovaným blogům, ale to, o čem budu psát zvedlo ze židle i mě. A prostě mi to nedalo. Nejsem politicky naprosto negramotná, to ne, aktuální vývoj i události sleduji, vytvářím si na ně svůj názor, volit chodím, politicky aktivní v tom směru, že bych byla členem politické strany či uskupení ale nejsem. Nicméně to, co se děje posledních pár měsíců mě moc klidnou už nenechává.

31.7.2013 v 8:28 | Karma: 21,68 | Přečteno: 1260x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Vikingové

Hle zde já zřím svého otce. Hle zde já zřím svou matku, své bratry, své sestry. Hle zde já zřím zástupy svého lidu k samému počátku. Volají mě, vyzývají mě, abych přijala místo mezi nimi a vstoupila do sálu Valhally, kde udatní žijí navěky. „Pocestuje s ním, tu už nikdy neuvidíš, je to starý způsob“. Kdo viděl jinak průměrný film „Vikingové“ neboli „The 13th Warrior“ s Antonio Banderasem v hlavní roli, pak si možná na tuto scénu vzpomíná. Někdo možná četl knížku s výmluvným názvem „Pojídači mrtvých“. Měla jsem možnost strávit nějaký čas ve středním Norsku. A musím se přiznat, že když jsem projížděla místní krajinou, nechala jsem pracovat fantazii a při pohledu na přírodu a krajinu v této oblasti se mi vybavily některé scény z výše uvedeného filmu. Pak jsem si vzpomněla, když jsem jako dítě cestovala s rodiči do Řecka, že jsem milovala chvíle, kdy mi moje máma vyprávěla o antické mytologii. Uvědomila jsem si, že o té skandinávské nevím vůbec nic. Jak jste na tom Vy?

30.7.2013 v 8:46 | Karma: 15,52 | Přečteno: 1424x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Ach ti Windsorové!

Tak můžeme v klidu spát. S nadsázkou napsáno. Jestli se něco zatím nestane, tak je to fakt, že by Windsoři vymřeli po meči. Oblíbení členové královské rodiny, vévodkyně Kate a její manžel, po svém otci Charlesovi další v následnictví na trůn, William, přivedli na svět dítě. Syna. Prince. Co by za to dal ve své době Jindřich VIII. Tudor. Proč že sem pletu Tudora? Že je to jiná doba? Že to nejde srovnávat? Myslím, že v něčem tak trošku ano. Ne na 100%, ale zastávám názor, že ano. A co? Co že to vlastně chci srovnávat a proč do narození dalšího windsorského následníka trůnu mužského pohlaví motám Jindřicha VIII. Tudora? Soukromí. Respektive jeho absence. Tak jestli máte chvilku času, tak si přečtěte následující blog.

29.7.2013 v 8:35 | Karma: 11,66 | Přečteno: 860x | Diskuse| Ostatní

Vladana Petržilková

Seriál – průvodce pacienta českým zdravotnictvím

V minulosti jsem napsala několik blogů, které se přímo či nepřímo dotýkaly zdravotnictví – ať již konkrétních nemocí, vyšetření, postupů nebo konkrétních příběhů. Blogy měly relativní úspěch. Přemýšlela jsem, zda se k tomu vrátit nebo ne a rozhodla jsem se, že ano. Respektive, že to zkusím. Nejde tu o karmu článků, ale o zcela něco jiného. Nejsem věřící, takže nemohu říci „Pán Bůh mi nenadělil“, tak se omezím na konstatování, že „sudičky mi do vínku moc pevné zdraví nedaly“, a tak jsem bohužel docela častým návštěvníkem ordinací na různých odděleních a různých pracovištích. Tak jsem dost zkušeností posbírala...........A setkávám se se spoustou věcí, se kterou by se dalo bojovat pouhou jednoduchou věcí – lepší informovaností pacientů a lepší komunikací mezi pacienty a personálem zařízení.

27.6.2013 v 8:23 | Karma: 10,08 | Přečteno: 541x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Kongresmanka z Ukrajiny byla proti pomoci. Zrada, říká její rodné město

27. dubna 2024  15:18

Neochota americké kongresmanky ukrajinského původu Victorie Spartzové hlasovat pro balíček pomoci...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

  • Počet článků 44
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4620x

Seznam rubrik